Funcționarea și organizarea structurală a Guvernului României sunt reglementate de mai multe norme, într-un mod ”ierarhic”.
Pornim de la Constituția României:
ARTICOLUL 102
(1) Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea generală a administraţiei publice.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor sale, Guvernul cooperează cu organismele sociale interesate.
(3) Guvernul este alcătuit din prim-ministru, miniştri şi alţi membri stabiliţi prin lege organică.
Alineatul 3 al articolului 102 ne trimite astfel la o lege organică. Este vorba de Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor:
ARTICOLUL 36
Ministerele și miniștrii se aprobă de către Parlament, prin acordarea votului de încredere asupra Programului de guvernare și întregii liste a Guvernului, la investitură.
Legea organică trimite la rândul ei la actul de aprobare a Guvernului de către Parlament. Actualul executiv a primit încrederea Parlamentului la data de 21 decembrie 2012, prin Hotărârea nr. 45. Acest act are două anexe: lista Guvernului și programul de guvernare. Lista Guvernului prevede, pe lângă desemnarea portofoliilor ministeriale, trei posturi de viceprim-miniștri (ale căror atribuții nu sunt însă definite) precum și nouă posturi de miniștri delegați.
Atribuțiile fiecărui post de ministru delegat în parte sunt definite de diversele hotărâri ale Guvernului, adoptate în temeiul Constituției și legilor organice.
- Departamentul pentru proiecte de infrastructură și investiții străine este o structură cu personalitate juridică, finanțată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, condusă de ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine, care are calitatea de ordonator secundar de credite. În cadrul departamentului funcționează unul sau mai mulți secretari de stat, numiți și eliberați din funcție prin decizie a primului ministru. (Baza legală : HG nr. 7/2013 privind organizarea și funcționarea Departamentului pentru proiecte de infrastructură și investiții străine).
- Departamentul pentru Relația cu Parlamentul este o structură cu personalitate juridică, finanțată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, condusă de ministrul delegat pentru relația cu Parlamentul, care are calitatea de ordonator terțiar de credite. În cadrul departamentului funcționează unul sau mai mulți secretari de stat, numiți și eliberați din funcție prin decizie a primului ministru. (Baza legală : HG nr. 26/2010, modificată prin HG nr. 546/2012).
- În cadrul Ministerului Finanţelor Publice funcţionează ministrul delegat pentru buget, care coordonează activităţile din domeniile bugetului, trezoreriei, ajutorului de stat, activelor statului şi datoriei publice. (Baza legală : HG nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare).
- În cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice funcţionează ministrul delegat pentru dialog social, care coordonează activităţile din domeniul dialogului social. (Baza legală : HG nr. 10/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice).
- În cadrul Ministerului Educației Naționale funcţionează ministrul delegat pentru pentru învăţământ superior, cercetare știinţifică şi dezvoltare tehnologică. (Baza legală : HG nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale).
- În cadrul Ministerului Afacerilor Externe funcţionează ministrul delegat pentru românii de pretutindeni, care coordonează activităţile din domeniul relaţiilor cu românii de pretutindeni. (Baza legală : HG nr. 8/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe).
- În cadrul Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice funcţionează ministrul delegat pentru ape, păduri şi piscicultură, care coordonează activităţile din domeniile ape, păduri şi piscicultură. (Baza legală : HG nr. 428/2013 privind organizarea și funcționarea Departamentului pentru Ape, Paduri și Piscicultură precum și pentru modificarea și completarea Hotarârii Guvernului nr.48/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice şi pentru modificarea unor acte normative în domeniul mediului şi schimbărilor climatice).
Pe 26 iunie 2013, Guvernul si-a îmbogățit structura cu două noi ”Departamente” care, potrivit documentelor oficiale, au atribuțiile și funcționează exact ca două ministere. Cele două Departamente au și fost scoase, oficial, din structura de funcționare a Ministerului Economiei, în cadrul căruia activau pâna atunci și de unde, practic, s-au rupt. Dacă ar fi fost denumite drept ceea ce sunt, ele ar fi trebuit să treacă prin votul Parlamentului. Este vorba de așa numitele ”Departament al Energiei” și de ”Departamentul pentru IMM-uri și Turism”. Prin atribuțiile, modul de funcționare și prerogativele conducătorilor celor două ”Departamente”, ele se pliază perfect pe structura instituțională a unui minister; a unui minister care n-a trecut votul Parlamentului :
- au personalitate juridică ;
- sunt conduse de Constantin Niță și Maria Grapini – miniștrii delegați ;
- miniștrii delegați au putere de semnătură proprie fără semnătura ministrului titular, drept consfințit printr-o lege din luna martie 2013, care aproba Ordonanța care rupea efectiv pe miniștrii delegați de ministrul titular.Prin condițiile de mai sus, miniștrii delegați Constantin Niță și Maria Grapini sunt, practic, miniștri plini. Iar prin caracteristicile lor, Departamentele Energie și IMM-uri sunt portofolii în toată regula, cu atât mai mult cu cât au fost scoase din schema de organizare a Ministerului Economiei.Practic, guvernul a ocolit astfel Parlamentul și în privința schimbării structurii executivului, și în privința votului pentru cei doi miniștri. Avem o problemă de legalitate cu aceste două posturi.