Home Actualitate Arad: un secol de la prima linie de cale ferată electrificată din România

Arad: un secol de la prima linie de cale ferată electrificată din România

by Ioana Popescu

Împlinirea a 100 de ani de la darea în folosință a primei linii de cale ferată electrificată din România, pe ruta Arad – Podgoria, a fost sărbătorită luni de Compania de Transport Public (CTP) Arad și municipalitate, fiind dezvelită cu această ocazie și o machetă a fostei „Gări Electrice” din oraș.

În data de 11 noiembrie 1906 a avut loc deschiderea oficială a CFAP, asigurându-se astfel o rețea de transport între Radna (Lipova) și Pâncota, cu un centru de ramificare în localitatea Ghioroc, spre municipiul Arad. Lungimea totală a căii ferate cu ecartament de 1000 mm era de 58,35 de kilometri.

Între anii 1911-1913 s-a trecut la electrificarea liniei, cel dintâi tren electric, tractat de automotoare de fabricație Ganz, Ungaria, pornind pe traseu la data de 10 aprilie 1913 . La acea dată, aceasta era cea dintâi linie electrificată din estul Europei și cea de a opta din lume, rămânând până în 1965, singura linie electrificată din România.

În perioada interbelică, pe acest traseu călătoreau zilnic între 1600 și 1700 de pasageri, profitul anual înregistrat de compania ce exploata CFAP fiind de 1 milion de lei.

 

You may also like

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai recente

Actualitate

Economie

Stiinta

@2023 – Expres Magazin. Toate drepturile, rezervate.