Home Actualitate Securitatea extinsă a președintelui Iohannis

Securitatea extinsă a președintelui Iohannis

by Sorin Rosca Stanescu
Noul concept lansat de Administratia Prezidentiala nu este altceva decat expresia inconsistentei Constitutiei Romaniei. Raportul puterilor in stat, conform Constitutiei, este periculos de elastic. Nu suntem nici o republica prezidentiala si nici o republica parlamentara. Suntem o struto-camila. Si, de aici, este generata tendinta naturala a oricarui presedinte, instalat prin cel mai reprezentativ vot direct, de a ocupa spatiul vidat de o Constitutie ambigua. Deci, de a dobandi puteri sporite. Noua strategie de securitate este expresia acestei tendinte naturale.

In timp ce intreaga opinie publica urmareste cu rasuflarea taiata o confruntare politica care, in definitiv, nu reprezinta altceva decat o convulsie ciclica, aproape pe neobservate, doctrina de siguranta nationala se schimba in mod fundamental. Si cat se poate de explicit. La Cotroceni se va muta, in curand, polul real de putere al statului.

In ce consta diferenta? Ce va fi nou si cum va fi redefinita puterea in statul roman de noul concept al sigurantei nationale? In esenta, securitatea devine extinsa. Ea se refera, nu numai la raspunsul pe care statul, prin institutiile sale, in fruntea carora se afla Consiliul Suprem de Aparare al Tarii, il dau unor provocari legate de terorism sau de pericolul unor provocari anti-NATO, ci si la o serie intreaga de domenii care pot crea  instabilitate sau, dimpotriva, pot conferi forta unui stat. Cum ar fi de exemplu, securitatea alimentara. Sau securitatea ecologica. Sau securitatea sociala. Si asa mai departe. O asemenea extinctie ramane doar teoretica? Este ea doar o simpla schema care urmeaza sa-i fie prezentata Parlamentului, sub forma unor grafice?

Exclus. Institutia prezidentiala se modifica in functie de noua doctrina. Daca Parlamentul va aproba conceptul de securitate extinsa, atunci vom asista la o reorganizare, din temelii, in baza noii doctrine, a insasi institutiei prezidentiale. Ea se va structura in raport direct cu ceea ce isi propune sa controleze si sa apere. Efectul, in linii mari, va fi ca, pentru prima data, sub auspiciile Palatului Cotroceni, vom avea, de fapt, un Executiv paralel. Un Guvern mai elastic decat cel de la Palatul Victoria, mai dinamic, mai putin numeros si care, in principiu, ar putea deveni mai eficient. Dar, in acelasi timp, mai ferit de controlul public.

Consecinta in planul raporturilor dintre puterile statului este ca, profitand de ambiguitatile unei legi fundamentale, incremenita in timp si, in mod evident, depaşita, presedintia Romaniei va tinde si va reusi sa ocupe terenul din care Guvernul, mult prea fragilizat, se retrage si care nu poate fi ocupat nici de puterea legislativa, la randul ei extrem de fragilizata. Cu alte cuvinte, cand vom vorbi in viitor – la un timp de la adoptarea strategiei extinse de securitate nationala – despre Executiv, ca putere, nu ne vom mai gandi, in primul rand, la Guvern, ci predominanta va fi acea parte a Executivului, numita presedintie.

Nu este deloc exclus ca, intr-un mod constient sau subconstient, intreaga batalie politica care se duce in prezent si in care intervine, cu brutalitate, binomul SRI – DNA, sa aiba drept obiectiv extinctia puterii prezidentiale.

Artciol publicat pe corectnews.ro

You may also like

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai recente

Actualitate

Economie

Stiinta

@2023 – Expres Magazin. Toate drepturile, rezervate.