Home Actualitate ANALIZA | Greseala fatala sau strategie politica? De ce a trebuit Maior sa demisioneze

ANALIZA | Greseala fatala sau strategie politica? De ce a trebuit Maior sa demisioneze

by Ioana Popescu

Demisia lui George Maior, fostul sef al Serviciului Roman de Informatii, a fost o supriza chiar si in conditiile in care demersul a fost anuntat inca dinainte de alegerile prezidentiale. Desi Maior a precizat, la finele lui 2014, ca dupa alegerea unui nou sef al statului, va inainta un raport detaliat viitorului lider de la Cotroceni, plecarea din fruntea SRI nu era inca o certitudine.

In plus, Maior a fost un personaj deosebit de vizibil in ultimele saptamani, de la momentul atentatului terorist de la Paris – atunci cand seful SRI a simtit nevoia sa se „laude” cu atentatele dejucate in Romania – si pana la dezbaterea privind controversata Lege Big Brother, cand fostul senator PSD a „batut cu pumnul in masa” Curtii Constitutionale.

CCR (in special Daniel Morar) s-a opus prevederilor legii care oferea puteri sporite serviciului de informatii condus de Maior, aratand ca multe dintre solicitarile SRI ar fi in dezacord cu libertatile individuale garantate de Constitutie.

Replica fostului director al SRI a fost una deosebit de dura, aproape amenintand CCR sa nu se „opuna” institutiei pe care o conduce.

„Eu vreau sa avertizez foarte serios ca exista o raspundere si morala undeva, in stat, in legatura cu securitatea nationala a cetatenilor Romaniei – nu a statului, nu mai vorbesc de stat – si ca la momentul in care se va intampla o catastrofa voi sti spre cine sa arat cu degetul. Nu ma incalzeste deloc sa arat cu degetul, dar e datoria mea sa spun ca cineva (CCR – n.r) se joaca cu lucruri foarte mari pe care fie nu le intelege, fie, dintr-o rea credinta, le abordeaza in acest fel (…) Eu sper ca nu se opune SRI-ului Curtea Constitutionala, ci ea a considerat ca exista anumite elemente de neconstitutionalitate in aceasta lege. Din pacate, legea a fost respinsa in totalitate, ceea ce a creat un vid legislativ unic in istoria de 25 de ani a Romaniei post-decembrie si acum operam pur si simplu cu celelalte mijloace pe care le avem la dispozitie”, a declarat Maior pentru postul de stiri B1TV.

dan-mahalache-mihalache-corlatean-ponta-maior

Mihalache, Corlatean, Ponta si Maior, colegi de generatie politica

Ceea ce in Romania ar putea parea doar „rafuiala” unui fost (si probabil) viitor politician cu o institutie care i se opune, in speta CCR, privit prin prisma partenerilor externi arata un serios derapaj de la limitele democratiei. In ciuda elogiilor permanente ale lui Victor Ponta sau Elena Udrea la adresa lui Maior, Curtea Constitutionala a Romaniei se bucura, in plan international, de o reputatie institutionala pe care fostul sef al SRI nu o poate acumula. Pentru ca, dincolo de sistemul de relatii pe care George Maior il stapaneste, lupta dintre individ si institutie este in permanenta inegala. Iar in conditiile in care CCR reprezinta singura institutie din Romania nesupusa unui control, fie el si formal, directorul unui serviciu de informatii aflat sub control parlamentar a lansat un atac prea sus.

Apoi, episodul referendumului pentru demiterea presedintelui, din 2012, a consolidat imaginea CCR ca aparator al ordinii de drept pentru liderii occidentali care si-au manifestat simpatiile pro-Traian Basescu. Simpatii de care, in treacat fie spus, nici George Maior nu este strain. Astfel, intr-un puseu de gradomanie, Maior a incercat sa intimideze CCR, fostul sau partener din 2012. Iata momentul in care sustinatorii externi ai lui Maior, atasati deopotriva si de CCR, au fost nevoiti sa faca o alegere. Si au ales, democratic, institutia, nu omul.

ponta-maior

Ponta si Maior, fosti si (probabil) viitori colegi de partid

In alta ordine de idei, Maior tropaia de mult pe marginea politicii romanesti, asteptand momentul propice reintrarii in „circuit”. Halucinant pentru lumea democratica apuseana, dar tipic pentru spatiul dambovitean, urmand modelele Ungureanu, Melescanu sau chiar Timofte, Maior se pregateste sa faca pasul inapoi in politica, dupa 8 ani (doua cicluri electorale) petrecuti in lumea secretelor. Secrete de stat si, evident, secrete politice. Iata ce ar trebui cu adevarat sa ingrijoreze pasionatii de democratie! Politicianul Maior, intors de la sefia informatiilor interne, isi va infrunta adversarii privindu-i cu subinteles in timp ce isi aminteste conversatiile private, inregistrarile ambientale si toate celelalte detalii pe care oamenii politici incearca sa le ascunda. Detalii pe care, in virtutea functiei, of!, Maior a fost obligat sa le afle.

You may also like

2 comments

Je suis care e! 28 ianuarie 2015 - 12:47

„intr-un puseu de gradomanie, Maior a incercat sa intimideze CCR”

nimic mai mult de spus!

Reply
anca 28 ianuarie 2015 - 20:37

Felicitari pentru articol!Scuze, d-na Pop Elisabeta, eu cred ca „se impaca”,ofiterul acoperit publica adevarul daca politicianul este din „tabara adversarului” si nu-l publica daca respectivul politician este din „tabara lui”.

Reply

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai recente

Actualitate

Economie

Stiinta

@2023 – Expres Magazin. Toate drepturile, rezervate.