Home Lifestyle Strategia controversată a brandului Zara / inspirată vs copiată

Strategia controversată a brandului Zara / inspirată vs copiată

by Irina Zamfir

Lanțul de magazine Zara, parte a Inditex (denumit chiar ”nava amiral” a grupului), a devenit cunoscut pentru abilitatea sa de a aduce rapid, pe piață, tendințele actuale, la prețuri accesibile. Cu toate acestea, în ultimii ani, Zara a fost aspru criticată pentru practica sa de a copia designul și stilul caselor de modă celebre, având în vedere faptul că, în lumea modei, inovația și originalitatea sunt cele mai prețuite și admirate calități.

Magazinele Zara au un success fantastic: sunt mereu ocupate – da, chiar și în zilele lucrătoare – iar site-ul primește, zilnic, 1 milion de vizitatori. Oamenii iubesc atât de mult produsele sale încât, atunci când comerțul cu textile a scăzut, Zara a crescut cu 2.17%.

Mai jos, găsiți o analiză a strategiei retailerului spaniol, dar și detalii despre legalitatea și impactul acestei practici asupra industriei modei.

Rapiditatea lansărilor

Așa cum spuneam, unul dintre principalele avantaje competitive ale retailerului Zara este capacitatea sa remarcabilă de a identifica și reproduce rapid orice design popular văzut pe podiumurile de modă. În timp ce alți creatori au nevoie de luni de zile pentru a dezvolta și lansa noi colecții, se spune că Zara poate aduce variante asemănătoare la raft în doar două săptămâni. Cu modelul său de fast fashion, gigantul de retail produce 12,000 de stiluri în fiecare an și vinde articole în milioane de exemplare.

Această viteză de reacție permite brandului să profite de entuziasmul consumatorului pentru noile tendințe, înainte ca aceștia să-și piardă interesul.

Însuși Tom Ford declara, cu mulți ani în urmă, că „multe dintre lucrurile pe care le-am făcut – şi ce spun acum o să sune egoist – dacă sunt norocos şi le-am făcut cum trebuie, vor ajunge direct pe rafturile Zara înainte să ajungă în magazinul meu. Nu-mi place asta deloc”.

Legalitatea practicii magazinului

Deși reprezentanții Zara au susținut întotdeauna că produsele lor nu copiază, ci sunt inspirate din propunerile unor case de modă celebre (de cele mai multe ori, Gucci, Balenciaga, Prada și Celine), au existat și continuă să apară critici și dovezi care evidențiază că anumite piese ale brandului sunt chiar o replică fidelă a unui design original, fie că vorbim despre modele, imprimeuri, chiar siluete și detalii distinctive.

Tocmai din acest motiv, în multe cazuri, lanțul de magazine a fost acuzat de încălcarea drepturilor de autor, prin copierea directă a designului. În 2021, ministrul mexican al Culturii de la acea vreme, Alejandra Frausto, a transmis un comunicat de presă în care arăta că Zara ar fi folosit un model specific comunității indigene Mixteca, o populație care trăiește în statul Oaxaca, fără să ofere vreun beneficiu comunității respective.

În ciuda tuturor acuzațiilor și dovezilor, se pare că legea drepturilor de autor, în industria modei, este complexă și nu oferă protecție semnificativă împotriva imitațiilor.

Impactul asupra industriei modei

Practica de a copia modele și stiluri ale creatorilor de modă în vogă a generat, evident, controverse și dezbateri în industrie.

Designerii se plâng că munca lor este plagiată, subapreciată, iar brandurile de lux își văd exclusivitatea compromisă. Acest lucru poate avea un impact negativ asupra creativității și inovației în modă, atenționează cei din industrie. Nu doar atât, însă. Să nu scăpăm din vedere faptul că acele case de modă vizate investesc resurse semnificative în creația și dezvoltarea produselor lor, iar copierea acestora poate afecta reputația, dar mai ales profitabilitatea.

Când te gândești la poziția actuală a Zara pe piață – lider în industria de fast fashion – poate părea aproape imposibil să atingi acel nivel de succes. Însă gigantul multinațional de modă, pe care îl vedem astăzi, a început ca o afacere mică de familie într-un orășel din Spania. Fondatorul său, Amancio Ortega, a început afacerea cu halate de baie și paltoane, iar Zara a avut nevoie de decenii pentru a-și impune prezența în întreaga lume.

Acum, brandul își face rar publicitate și, comparativ cu alte magazine, investește mai puțin în campanii de marketing, însă strategia sa controversată, expusă și explicată anterior, a contat foarte mult în procesul de popularizare a numelui Zara.

You may also like

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai recente

Actualitate

Economie

Stiinta

@2023 – Expres Magazin. Toate drepturile, rezervate.