Creșterea accelerată a prețurilor la alimentele de bază se resimte puternic în rândul francezilor. Astfel, 43 la sută dintre aceștia au declarat că au renunţat să cumpere anumite produse alimentare din cauza inflaţiei.
Creșterea foarte bruscă a prețurilor afectează puternic modul în care francezii consumă. Mai puțin de jumătate dintre gospodării (45%, -1,4 puncte de la an la an) spun acum că acordă „o mare importanță mărcii”, iar reducerea la o opțiune mai ieftină este la cel mai înalt nivel de până acum.
Consumatorii optează din ce în ce mai mult pentru mărcile private, care au câștigat 2,5% în cota de piață, în detrimentul firmelor mari. Acestora din urmă le este greu să-și apere pozițiile, deoarece retailerii își dezlănțuiesc arma operațiunilor promoționale pentru a-și susține propriile mărci private.
Promoțiile sunt mai populare ca oricând: 60% dintre gospodării (+2%) spun „Voi cumpăra o marcă pe care nu o cumpăr de obicei, dacă văd că are reducere”.
Gospodăriile franceze au redus drastic volumele pe care le cumpără. Deconsumul total de FMCG este de -4% și -5,8% pentru produsele proaspete tradiționale. La ghișeul de pește scăderea vânzărilor în volum este de -12%.
Cheltuielile au crescut cel mai mult pentru gospodăriile cu cele mai modeste venituri în primul trimestru al anului 2023. După ce și-au redus considerabil volumele de achiziții anul trecut, acestea au revenit pe măsură ce și-au reaprovizionat dulapurile. Multe dintre aceste produse au fost cumpărate prin promovare.
Creșterea cheltuielilor este mai accentuată pentru gospodăriile cu venituri mai mici decât pentru gospodăria medie, deoarece coșurile lor conțin mai multe bunuri de zi cu zi la prețuri mici și esențiale.