Home Actualitate Cel mai mare mister din istoria aviației, rezolvat?

Cel mai mare mister din istoria aviației, rezolvat?

Un documentar Netflix încearcă să descâlcească numeroasele teorii legate de dispariția acestui zbor Malaysia Airlines

by Irina Zamfir

În data de 8 martie 2014, o aeronavă, aparținând companiei Malaysia Airlines, a dispărut de pe radare, la două ore după decolarea din Kuala Lumpur, cu destinația Beijing. La bordul avionului se aflau 239 de persoane (227 de pasageri și 12 membri ai echipajului).

Majoritatea celor aflați la bord erau chinezi, alături de 38 de malaezieni și cetățeni din Indonezia, Australia, India, Franța, SUA, Iran, Ucraina, Canada, Noua Zeelandă, Olanda, Rusia și Taiwan, notează The Guardian.

Pentru cei pasionați de domeniu, precizez că aeronava era un Boeing 777-200ER, cu înmatricularea 9M-MRO, având o vechime de 12 ani.

Inițial, autoritățile anunțaseră că zborul MH370 dispăruse la circa o oră după ce decolase din Kuala Lumpur, însă, conform unor surse militare, după pierderea contactelor de către radarele civile, armata malaeziană detectase aeronava la sute de kilometri de traiectoria declarată.

Primele 40 de minute ale zborului au fost normale. La ora 1:19, MH370 se apropia de capătul spațiului aerian malaezian, moment în care controlul traficului aerian din Malaezia transmite, prin radio, ca zborul să treacă spre Ho Chi Minh. Comandantul aeronavei a răspuns: „Noapte bună. Malaysian 370” – nu a repetat frecvența, dar nu este un detaliu ieșit din comun.

La câteva secunde după ce a trecut în spațiul aerian vietnamez, MH370 a dispărut de pe radar (civil).

Un documentar Netflix încearcă să descâlcească numeroasele teorii legate de dispariția acestui zbor Malaysia Airlines (MH37). Pe parcursul a trei episoade, miniseria reconstituie cronologia, pe baza dovezilor care au apărut în săptămânile și anii ce au urmat dispariției.

Radarul primar – adică radarul convențional care detectează obiectele de pe cer – al forțelor aeriene malaeziene a indicat că, după intrarea MH370 în spațiul aerian vietnamez, zborul a făcut un viraj brusc la stânga și s-a întors în direcția sud-vest, deasupra peninsulei Malay. Acesta a virat în jurul insulei Penang, a zburat spre nord-vest prin Strâmtoarea Malacca și s-a îndreptat spre Marea Andaman, unde a dispărut de pe radar.

Se pare că MH370 a continuat să se conecteze periodic, pe parcursul a șase ore, cu un satelit geostaționar din Oceanul Indian, operat de compania Inmarsat, cu sediul la Londra. Datele au indicat, potrivit Inmarsat și mai multor experți independenți care apar în serial, că MH370 a virat spre sud, odată ce a ajuns în Marea Andaman, a zburat în linie dreaptă ore întregi până când a rămas fără combustibil și a plonjat în sudul Oceanului Indian, undeva între sud-vestul Australiei și Antarctica.

Până la finalul anului trecut, pe 14 decembrie, au fost descoperite foarte puține probe care să lămurească ce s-a întâmplat, cu adevărat, cu zborul MH370. Însă, situația s-a schimbat în momentul în care un pescar din Madagascar a găsit, pe plajă, o bucată din trenul de aterizare. 

Cercetările inițiale arată că trapa, găsită de pescar, a fost avariată de la interior spre exterior, ceea ce înseamnă că aceasta era deschisă în momentul impactului. 

Așadar, unul dintre piloții zborului MH370 a coborât trenul de aterizare al avionului, înainte să prăbușească aeronava în Oceanul Indian, fapt ce sugerează că incidentul a fost un act premeditat de crimă în masă, scrie The Telegraph.

Mai mult, specialiștii în aviație Blaine Gibson și Richard Godfrey confirmă această teorie. Cei doi afirmă, într-un nou raport: “Posibilitatea realistă ca trenul de aterizare să fi fost coborât indică un pilot activ și o încercare de a se asigura că avionul se va scufunda pe cât de repede posibil după impact”.

„Combinația dintre viteza mare de impact și trenul de aterizare extins arată intenția clară de a ascunde orice urmă a coliziunii”, se mai arată în raportul experților. Cercetările specialiștilor relevă faptul că flapsurile nu au fost parțial extinse, așa cum ar fi trebuit să fie în cazul în care pilotul ar fi încercat să salveze persoanele de la bord.

Din păcate, se ajunge la concluzia că „prăbușirea zborului MH370 nu a fost, sub nicio formă, o aterizare blândă în ocean”, așa cum au notat specialiștii în aviație. 

Oricine a fost în controlul avionului – cei mai mulți îl indică pe pilotul comandant, Zaharie Ahmad Shah, care avea expertiza necesară pentru a executa o astfel de manevră complexă – probabil că a depresurizat cabina, încă de la început, omorându-i pe toți cei aflați la bord, cu câteva ore înainte ca MH370 să își găsească sfârșitul în ocean.

Serialul Netflix conturează această poveste încă din primul episod, intitulat „The Pilot”. Mai exact, se ilustrează un complot de crimă în masă și sinucidere pus la cale de Zaharie, al cărui simulator de zbor de acasă s-a dovedit a fi o probă importantă în dosar, întrucât, prin intermediul acestuia, pilotul ar fi trasat o traiectorie similară cu cea indicată de datele radar și satelit.

Următoarele două episoade ale documentarului MH370 prezintă alte teorii, însă, conform ultimelor descoperiri, acele scenarii prezentate par departe de adevăr.

You may also like

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai recente

Actualitate

Economie

Stiinta

@2023 – Expres Magazin. Toate drepturile, rezervate.