Dat în folosinţă la 20 iunie 1912, trenul pe şine înguste botezat Mocăniţa fiindcă localnicii care călătoreau cu el pe Valea Arieşului erau cunoscuţi sub numele de mocani a reprezentat vreme de peste 8 decenii principala cale de transport marfă şi călători a zonei.
Cu ajutorul lui, lemnul exploatat din Munţii Apuseni ajungea la Turda, de unde pleca în ţară sau străinătate. Linia Turda-Abrud a fost însă desfiinţată în anul 1998, din motive de rentabilitate economică, astfel dispărând un simbol al Ţării Moţilor.
Din fericire, timid, Mocăniţa a renăscut, cu ajutorul unui investitor austriac, Georg Hocevar, împătimit al locomotivelor cu aburi pe care le-a şi reabilitat. După ce a pus la punct şi două vagoane de tren adecvate, acum plimbă turiștii între Câmpeni și Abrud de primăvara până toamna târziu, sâmbăta şi duminica, oferindu-le o călătorie de două ore şi jumătate într-un peisaj de basm. Pentru a porni la drum, trenul are nevoie de minimum 20 de pasageri. Plecările au loc din gara Abrud.
Protejarea Mocăniței ca monument istoric o salvează de la distrugere, ţinând cont de faptul că, pe multe tronsoane, șinele de cale ferată au fost furate și vândute la fier vechi, iar din cele 21 de staţii iniţiale, între care Mocăniţa se deplasa cu viteza maximă de 40 km/h, cele mai multe sunt în ruină. În afară de traseul Câmpeni-Abrud din județul Alba, în România turiștii mai pot călători cu trenul cu ecartament îngust în Maramureș pe Valea Vaserului, în Hunedoara pe traseul Brad-Criscior, în județul Suceava pe traseul Moldovița-Argel, în Mureș în apropiere de stațiunea Sovata, și în județul Covasna pe ruta Covasna-Comandău.