Home Economie Autostrada Sibiu – Piteşti a fost scoasă de pe hartă.Premierul Ponta afirmă că nu mai vrea să-i mintă pe alegători:Oamenii s-or fi săturat de atâtea minciuni

Autostrada Sibiu – Piteşti a fost scoasă de pe hartă.Premierul Ponta afirmă că nu mai vrea să-i mintă pe alegători:Oamenii s-or fi săturat de atâtea minciuni

by Ioana Popescu
Autorităţile române se joacă din nou cu ideea construcţiei autostrăzilor. În ciuda declaraţiilor pompoase făcute recent de reprezentanţii PSD şi PNL la Vâlcea , guvernanţii care fac parte din acelaşi partid cu lăudăroşii locali ai scos de pe harta infrastructurii naţionale autostrada Sibiu – Piteşti. Potrivit strategiei naţionale pentru construcţia de autostrăzi până în 2018, prezentată de premierul Victor Ponta, Guvernul alege să contureze trasee de autostrăzi care nu duc nicăieri, pentru mai multe tronsoane de autostrada în zone precum Craiova – Calafat sau Bucureşti – Alexandria (fieful vicepremierului Liviu Dragnea), în locul finalizării proiectului prioritar Sibiu – Piteşti, care ar lega România de autostrăzile din Uniunea Europeană. În plan nu este prevăzut nici măcar în perspectiva anului 2022 vreun tronson de autostradă care să includă şi judeţul Vâlcea. Guvernul a decis, astfel, să transforme în autostrăzi drumurile actuale, tronsonul Piteşti – Vâlcea fiind propus la finanţare din fonduri de coeziune, în următorul exerciţiu bugetar, iar tronsonul Râmnicu Vâlcea – Sibiu este împins tocmai spre anul 2022, când Guvernul Ponta este posibil să fie istorie.
Ponta are alte priorităţi
Primul-ministru, Victor Ponta, a declarat, vineri, la Lancrăm în judeţul Alba, că din ianuarie încep procedurile pentru autostrada de la Piteşti la Râmnicu Vâlcea, spunând că, pentru tronsonul Râmnicu Vâlcea – Sibiu trebuie refăcut studiul de fezabilitate, deoarece prevedea costuri mai mari decât toţi banii de care dispune România prin programul cu fonduri europene pentru autostrăzi, în perioada 2014-2020, recunoscând faptul că nu a găsit până acum resurse de finanţare a acestui proiect. „De la Vâlcea la Sibiu trebuie ca CNADNR să actualizeze studiul de fezabilitate şi să găsim bani. Autostrada de la Piteşti la Râmnicu Vâlcea se face, avem finanţare pentru ea. Avem proiectul şi din ianuarie încep procedurile”, a declarat primul-ministru.
Cristian Buican cere demisia lui Ion Cîlea şi Dan Şova
Cristian Buican, preşedinte al PNL Vâlcea a cerut miercuri demisia ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional, Dan Şova, pentru că acesta a renunţat la autostrada Sibiu – Piteşti. Buican a declarat că Şova a condamnat definitiv economia judeţelor Vâlcea, Argeş şi Dâmboviţa „Când am ieşit public luna trecută şi am cerut demisia lui Şova, a lui Cîlea şi a celorlalţi reprezentaţi ai PSD Vâlcea, majoritatea a zis că nu am dreptate şi să aşteptăm, că nu se poate să nu facem acest tronson. Iată că am avut dreptate şi că reprezentanţii PSD care şi-au asumat construcţia de autostrăzi din România au lucrat împotriva intereselor judeţului Vâlcea, Argeş şi Dâmboviţa. Sunt curios ce mai pot zice PSD-istii vâlceni acum, după ce însuşi prim-ministrul şi şeful lor de partid susţine autostrada Sibiu – Braşov şi nu Sibiu – Pitesti”, a declarat preşedintele PNL Vâlcea. „Reprezentanţii PSD Vâlcea ori nu au susţinut tronsonul Sibiu – Piteşti, ori nu înţeleg beneficiile unei autostrăzi, ori nu sunt luaţi în seamă de colegii lor de la Bucureşti. În oricare dintre cele trei cazuri, situaţia este foarte gravă. Şi-au arătat limitele şi au făcut un mare rău judeţului Vâlcea şi, din această cauză, le cer demisia, în frunte cu Dan Şova”, a mai spus Cristian Buican. Deputatul liberal consideră că anunţul făcut marţi de reprezentanţii PSD va avea consecinţe nefaste asupra întregii economii naţionale, Dacia-Renault, compania privată cu cel mai mare aport la PIB-ul României anunţând că tronsonul de autostradă Sibiu – Piteşti este prioritar şi necesar. Cristian Buican susţine că tăierea de pe lista autostrăzilor prioritare a tronsonului Sibiu – Piteşti afectează grav atât viitorul judeţului Vâlcea, cât şi interesul potenţialilor investitori de la Oltchim şi din domeniul turistic.
Ponta: „Oamenii s-or fi săturat de atâtea minciuni”
Declaraţia vicepreşedintelui PNL Buican a trezit pasiuni nu doar în rândul social-democraţilor vâlceni, ci şi la Bucureşti , el fiind atacat inclşusiv de premierul Ponta. Premierul a spus că fiecare are un patriotism local pe care îl înţelege. „Cred că domnul Şova ar vrea să fugă repede cu autostrada la Corabia , eu aş vrea să meargă la Târgu-Jiu , asta e. Pe de altă parte, şi domnul de la Vâlcea zice şi el pentru oamenii de acolo. Nu asta este supărarea”, a mai spus premierul. Victor Ponta a subliniat că sunt bani pentru finanţarea lucrărilor la tronsoanele pe care le-a prezentat în Parlament împreună cu miniştrii pentru marile proiecte de infrastructură, transporturilor şi fondurilor europene. „Pentru lucrurile pe care nu le-am prezentat şi pentru care sigur este multă supărare, pur şi simplu nu avem bani. Şi cei care ne critică, dacă ne ajută să ne spună de unde să luăm banii, ne apucăm şi de ele. Dar m-am gândit că mai bine le spunem oamenilor adevărul decât atâtea minciuni, că atâtea autostrăzi Sibiu-Vâlcea au avut loc în ultimii 20 de ani, că s-or fi săturat şi ei de atâtea minciuni”, a mai afirmat premierul. Preşedintele Consiliului Judeţean Vâlcea, Ion Cîlea susţine însă că autostradă Sibiu-Piteşti s-ar realiza, totuşi, potrivit promisiunilor pe care i le-ar fi făcut Ponta, şi ar fi împărţită în două segmente: Piteşti – Curtea de Argeş – Râmnicu Vâlcea, care se va executa din fonduri de coeziune până în 2018 şi Râmnicu Vâlcea – Sibiu, finanţabil perin POR, din fonduri europene de dezvoltare regională, în a doua etapă, 2018-2020. Potrivit lui Ion Cîlea, traseul Râmnicu Vâlcea -Sibiu este considerat drum secundar de către Uniunea Europeană. „Porţiunea aceasta este considerată drum secundar, aşa este nominalizat la Uniunea Europeană , ca drum secundar, iar Piteşti – Curtea de Argeş – Râmnicu Vâlcea este reţea principală de transport″. Social-democratul a catalogat acuzaţiile parlamentarul PNL ca fiind „deosebit de grave”, afirmând că Buican are interes să destabilizeze lucrurile în judeţ”, mai spune Ion Cîlea. În strategia prezentată de Guvern nu apare, însă, deocamdată, un asemenea tronson de autostradă, care să lege Sibiu de Piteşti.
Uniunea Europeană finanţează în România Proiectul Prioritar 7
În realitate, Uniunea Europeană consideră întreg traseul Sibiu-Piteşti ca făcând parte dintr-un traseu secundar al Proiectului prioritar 7. În Uniunea Europeană nu există coridoare paneuropene şi, implicit, acestea nu se finanţează. Uniunea Europeană finanţează exclusiv TEN-T şi proiecte prioritare TEN-T, adică, pentru România, în domeniul transportului rutier Proiectul Prioritar 7 TEN-T, înseamnă Traseul Principal Nădlac – Lugoj – Drobeta – Turnu Severin – Calafat şi Traseul secundar Lugoj – Deva – Sibiu – Piteşti – Bucureşti – Port Constanţa. În România, finanţarea Proiectelor Prioritare TEN-T se face în cadrul politicii de Coeziune, în subdomeniul Programe Operaţionale Sectoriale, domeniul Transporturi. Prin Politica de Coeziune, Proiectele Prioritare ale reţelei TEN-T pot primi finanţare nerambursabilă până la 85%. Pe lângă politica de Coeziune, reţelele TEN-T mai beneficiază şi de un buget propriu, valabil pentru întreaga Uniune. Din acest buget se poate finanţa cu până la 30% reţeaua TEN-T Core şi cu până la 15% restul reţelei TEN-T.
Guvernul îşi schimbă din nou planurile şi trasează cu pixul o bretea spre Râmnicu Vâlcea
Ministrul Marilor Proiecte, Dan Şova susţine că autostrada Sibiu-Piteşti nu poate fi realizată integral până în 2018, dar a găsit ca soluţie parţială a acesteia (autostradă între Piteşti – Curtea de Argeş şi realizarea unei bretele către Râmnicu-Vâlcea, până în 2018). Ministrul Dan Şova susţine că acest traseu a fost neschimbat din 1993 până acum, deşi studiul de fezabilitate din 2008 şi hărţile CNADR îl contrazic, deoarece nu prezentau nici o bretea spre Râmnicu Vâlcea. „Autostrada Piteşti – Râmnicu Vâlcea – Sibiu a avut din 1993 si până astăzi acelaşi traseu. Este traseul neschimbat din ’93, ca propunere. Sunt 37 de kilometri între Piteşti şi Curtea de Argeş, cu o bretea de 26 de kilometri spre Râmnicu Vâlcea, tot de autostradă. Autostrada merge pe la Curtea de Argeş spre Sibiu şi în regim de autostradă are o bretea de 26 de kilometri între Curtea de Argeş şi Râmnicu Vâlcea”, a spus Dan Şova. Autorităţile române se pare că vor o nouă rută şi mutarea traseului autostrăzii A1 Sibiu – Piteşti prin Râmnicu Vâlcea. Autostrada Sibiu – Piteşti face parte din Proiectul Prioritar 7 şi este inclusă de Uniunea Europeană în „Coridorul Rin – Dunăre”. Ar trebui să traverseze România între Nădlac, Lugoj, Deva, Sibiu, Piteşti, Bucureşti, Constanţa. Acest traseu a fost reconfirmat în toamna acestui an la Tallin. Guvernul României nu poate să modifice partea care trece prin România a traseului Coridorului Rin – Dunăre astfel încât ea să rămână finanţabilă prin POS – T.
Promisiuni guvernamentale
Întrucât breteaua spre Râmnicu Vâlcea nu este inclusă în culoarul de transport inclus în TEN-E şi finanţat de Uniunea Europeană, declaraţiile lui Dan Şova şi Ion Cîlea pot fi interpretabile mai degrabă ca promisiuni ale Guvernului către autorităţile locale ale judeţului, fără a avea aprobarea Comisiei Europene. Comisia Europeană a anunţat la Tallinn proiectul de finanţare a reţelelor de transport pentru 2014 – 2020, însă ministrul Dan Şova a vorbit foarte mult în ultimul timp despre posibilitatea schimbării acest plan. Declaraţiile sale repetate se refereau la posibilitatea de a finanţa din fonduri europene autostrada Sibiu – Braşov, în loc de Sibiu – Piteşti. Daca autorităţile sunt determinate să schimbe pe hârtie traseul autostrăzii, fără a avea un studiu de fezabilitate refăcut, se ridică problema costului mare al continuării autostrăzii de la Râmnicu Vâlcea la Sibiu , din cauza ocolirii Parcului Naţional Cozia (sit Natura 2000) şi a terenului extrem de problematic din acea zonă. O variantă ar fi continuarea autostrăzii din Curtea de Argeş spre Sibiu, cum era prevăzută în studiul de fezabilitate din 2008, însă această soluţie ar ridică întrebări asupra priorităţii bretelei spre Râmnicu Vâlcea.
Romeo Rădulescu: „Este o prostie să se facă doar Piteşti – Râmnicu Vâlcea”
Deputatul din partea PDL Romeo Rădulescu este de părere că declaraţiile premierului Victor Ponta în privinţa autostrăzii Piteşti – Râmnicu Vâlcea sunt pure minciuni, atâta timp cât nu există documente în acest sens. „În primul rând este o prostie să se facă doar Piteşti – Râmnicu Vâlcea. Au spus că vor modifica traseul, că nu va rămâne vechiul traseu. Atunci au venit şi au spus că vor face o altă autostradă până la Râmnicu Vâlcea. O luăm iar cu studiul de fezabilitate şi licitaţie? Ne mint în continuare. Am mai auzit vorba aceasta, că mi-a promis mie domnul Ponta că se rezolvă. Promisiunea înseamnă hârtie”, a declarat Romeo Rădulescu. Acesta îi cere lui Ion Cîlea să  prezinte planul Guvernului privind această autostradă, inclusiv banii prinşi în buget pentru acest proiect. „Vreau ca Ion Cîlea să ne arate o hotărâre de Guvern şi bani prinşi în buget pentru realizarea acestei autostrăzi. Dovada sunt banii în buget”. Deputatul PDL nu crede că autostrada va ajunge la Râmnicu Vâlcea , deoarece Uniunea Europeană nu finanţează decât culoarele de transport aprobate de Comisia Europeană, iar promisiunea Guvernului a fost catalogată drept o minciună care să ascundă lipsa activităţii în acest domeniu. „Aceşti bani nu pot fi folosiţi, pentru că Uniunea Europeană nu finanţează decât culoare de transport aprobate de Comisia Europeană, care a spus clar că nu finanţează altceva. Acestea sunt numai minciunile domnului Ponta, ei nu vor să facă nimic. Ne-au aruncat o minciună ca să ne arate că vor să facă”.  Rădulescu a afirmat că PDL se raliază demersului liberalilor vâlceni în a cere demisia ministrului Dan Şova şi a reprezentanţilor PSD Vâlcea pentru „renunţarea la proiectul autostrăzii Piteşti-Sibiu”. „Le-au scos ochii vâlcenilor cu o fantezie scrisă pe hârtie cu cariocile, Piteşti – Vâlcea, care nu are nici măcar studii de fezabilitate, iar bugetul nici măcar nu prevede acest lucru. Şova şi Ponta spun că bugetul pentru culoarul IV este 4 miliarde de euro şi că, dacă îl cheltuim pe ăsta, alţi bani nu mai avem pentru autostrăzi. Păi, Comisia Europeană nu finanţează alte autostrăzi decât cele de pe culoarul IV, adică pentru acest tronson sunt banii, nu pentru visele domnului Şova cu Braşovul”, a spus Rădulescu.

You may also like

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai recente

Actualitate

Economie

Stiinta

@2023 – Expres Magazin. Toate drepturile, rezervate.