Am crezut cu tărie într-un început de o altă natură, pe măsura aşteptărilor mari ale societăţii civile, care a ieşit la vot şi în stradă acum trei luni, hotărâtă să oprească practicile vechi, gata să reaşeze structurile publice pe o altă cale, a transparenţei, a corectitudinii. Reperul după care ne ghidăm este în acest moment în vârful dealului Cotroceni. Dar iată o constatare neplăcută: nici pentru o singură zi nu avem o pauză de la România maşinaţiunilor.

De această dată, se întâmplă la Cotroceni, uşă în uşă şi sub administrarea noii devize a României lucrului bine făcut. Aşa cum bine s-a precizat, preşedintele nu este un Superman care să se implice în toate aspectele vieţii publice şi să rezolve problemele tuturor, însă oamenii chemaţi de acesta la Palat ar fi cei prin care lucrurile ar porni într-o altă direcţie. Una transparentă, corectă, legală. Sau cel puţin aşa speram. Să stea aşa lucrurile şi în cazul proaspătului concurs de ocupare a postului de manager al Muzeului Naţional Cotroceni?

Să recapitulăm faptele: încă de la concursul precedent din 2008 problemele Muzeului au fost grave şi au ajuns în instanţă. Restul e tăcere: directoarea în funcţie la acel moment, aceeaşi de acum şi după cum se trag sforile, şi pentru următorii 4 ani, doamna Adina Renţea este pur şi simplu inamovibilă. Şi astfel, doamna rămâne în funcţie până în decembrie 2014, când este chemată în faţa Comisiei de disciplină a Administraţiei Prezidenţiale pentru modul în care înţelege să administreze treburile Muzeului. Nici această Comisie nu reuşeşte să o doboare, iar doamna convinge Administraţia Prezidenţială să schimbe anunţul de participare la concurs de proiecte de management, ca şi calendarul acestuia. Oare cum este posibil să depui dosar pentru a candida după ce ai fost cercetat disciplinar?

Secretariatul concursului, asigurat de Departamentul Resurselor din aceeaşi Administraţie Prezidenţială, descalifică trei din cei 5 candidaţi în etapa administrativă. Rezultatele acestei etape nu sunt publicate la această oră nici pe pagina de Internet a Muzeului, nici pe pagina Administraţiei, deşi după publicarea acestui text, este foarte posibil ca anunţul privind rezultatele să apară, aşa cum s-a întâmplat pe ascuns cu rezultatele etapei I, afişate imediat după depunerea unei contestaţii care reclama procedura incompletă şi nelegală de derulare a concursului. Din fericire, există funcţia Print Screen pe orice computer, ora şi ziua afişării anunţului, datele salvate pe serverul Muzeului. Manipulările informatice se pedepsesc destul de dur conform legii, astfel încât urmează evoluţii interesante.

În etapa I de concurs, proiectul singurului contracandidat rămas în cursă, de care secretariatul nu s-a putut debarasa în etapa administrativă, primeşte cu 0,11 puncte sub pragul care permitea participarea la interviu. Mă întreb: dacă legea prevedea că pragul respectiv este nota 10, atunci un proiect cu nota 9,89 nu ar suficient de bun pentru a participa la interviu? Cel mai probabil răspunsul este da. Trăim doar în România şi asta ne ucide puţin câte puţin în fiecare zi.

În concluzie: dacă toată competenţa din România s-a adunat în persoana doamnei Adina Renţea, absolventă de limbi străine ce gestionează patrimoniul de secol XII, XIX şi XX al unui Muzeu de rang naţional, practic inexistent în viaţa culturală a Bucureştiului ca urmare a peste 8 ani de management eficient al aceleiaşi doamne, atunci de ce sunt necesare toate aceste malversaţiuni administrative pentru a o menţine acolo unde se află?

A organiza un concurs corect devine o utopie în această ţară. La ce s-ar întoarce orice tânăr plecat să studieze în afară? La concursuri de felul acesta? Mai bine nu. De trei ori nu.

Muzeul Naţional Cotroceni merită o altă evoluţie şi un alt loc pe harta muzeelor din România. De aceea, vă rog să semnaţi această scrisoare deschisă pe care o voi depune la Administraţia Prezidenţială marţi 3 martie, în încercarea de a opri această moară a procedurilor incorecte de concurs. Interviul doamnei Renţea, unicul candidat potrivit pentru Muzeul Naţional Cotroceni, este programat joi, 5 martie, ora 11. Încă se mai poate interveni.

Cu tristeţea  de a vedea încă un lucru făcut de mântuială,

Dr. Andreea Grecu

 

 

Manager cultural, cadru univ. asociat al Universităţii din Bucureşti

 

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.