Daca Sfantul Luca este evanghelistul care a consemnat pentru vesnicie chipul divin al Fecioarei, relatand cu evlavie episoadele ce preced nasterea lui Iisus, Sfantul Matei, ancorat in traditia ebraica, se va opri cu precadere asupra figurii lui Iosif si va consemna o serie de fapte care dezvaluie misiunea unica a acestuia.

In clipa in care a avut loc Buna Vestire, Maria, desi logodita cu Iosif, nu locuia inca la el, dupa cum rezulta din cele consemnate de Matei (1, 18-19). Deoarece, afland de zamislire fara a cunoaste taina ei, Iosif voia sa o lase in ascuns, inseamna ca Sfanta Fecioara nu ii descoperise nimic din vestirea ingerului. Se pare ca abia dupa intoarcerea Mariei de la Elisabeta a aflat el ca logodnica sa va avea un prunc, deci Maria nu-i destainuise pana atunci nimic din taina impartasita de inger. Fire interiorizata si patrunsa de caracterul inefabil al evenimentului, ea suferea fara indoiala de a nu-l putea descoperi nici celor mai apropiati. Nimic din ceea ce experiase nu putea fi insa turnat in cuvinte si mai ales nu putea fi cunoscut de altii. De aceea, Maria tacea si astepta ca Dumnezeu sa o invete ce trebuie sa faca.

Iosif, om drept, dupa cum il caracterizeaza evanghelistul, dar tulburat de cele ce se petreceau cu logodnica sa, se hotarase sa o paraseasca, dar fara sa dea in vileag presupusul ei pacat. Pe cand cugeta astfel, un inger i se arata in vis si ii spuse: „Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, ca ce s-a zamislit intr-insa este din Duhul Sfant” (Matei 1, 20). Iosif era urmas al lui David si folosirea de catre inger a acestui titlu marcheaza filiatia davidica si legatura cu mesianismul Vechiului Testament. Este insa caracteristic ca el nu se bucura de o angelofanie propriu-zisa, ci doar de un vis, in care un trimis ceresc ii dezvaluie taina zamislirii dumnezeiesti. De altfel, acest fapt este in perfecta concordanta cu profilul dreptului Iosif, asa cum apare el din paginile Evangheliei.

Iosif este omul misterului si al tacerii. Merejkovski spune despre el ca „celui tacut i-a fost incredintat Cuvantul”. Evangheliile nu mentioneaza niciun cuvant rostit de batranul caruia i-a fost harazita cea mai sublima misiune: aceea de a sluji drept tata pamantesc Fiului lui Dumnezeu si de a ocroti copilaria Sa neprihanita. De altfel (dupa cum va reiesi si din cele ce urmeaza), toate aceste episoade legate de nasterea Domnului se petrec la limita dintre lumina si intuneric, intr-o zona de clar-obscur, strabatuta doar uneori de o lumina suprafireasca.

Chipul lui losif, despre care stim atat de putin si al carui glas nu il auzim niciodata, face si el parte din aceasta atmosfera de taina. Evanghelia mentioneaza doar ca era teslar – Iisus este numit fiul teslarului – descendent din David si ca locuia la Nazaret. Aceste date sumare sunt totusi suficiente pentru a contura figura lui Iosif, situat, ca si Zaharia, ca si Simeon, pe linia traditiei veterotestamentare. Se pare ca Providenta urmarea sa-l tina continuu in penumbra; misiunea sa fiind axata pe smerenie si pe supunere la porunca divina, el nu va aparea niciodata in primul plan. Faptul ca ingerul ii vesteste taina in vis – de altfel, el se va mai bucura inca de doua asemenea vise revelatorii – se potriveste cu stilul vietii acestui drept, la care descoperirile esentiale au loc in linistea somnului, iar experientele cele mai hotaratoare nu sunt impartasite celor din jur.

Integral pe http://www.crestinortodox.ro

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ