Președintele Klaus Iohannis a lansat un atac la adresa Guvernului PSD pentru felul în care au gestionat un sistemul de educație, cu ocazia participării la un eveniment organizat de Liga Studenților Români din Străinătate,

„Miniștrii pe care PSD i-a perindat la Ministerul Educației nu au renunțat tentației de a face politici după ureche, schimbări haotice aduse aproape lunar actualului sistem”, a afirmat Klaus Iohannis.

Redăm mai jos integral discursul lui Klaus Iohannis:

„Mulțumesc, domnule Președinte al Ligii Studenților Români din Străinătate!

Stimați rectori,

Dragi studenți,

Doamnelor și domnilor,

Vă felicit pentru tema abordată în cadrul conferinței de astăzi, una de extremă urgență pentru România, în condițiile în care ne aflăm într-un moment de răscruce pentru economia și societatea noastră.

Vechile noastre atuuri, de exemplu costurile scăzute ale forței de muncă, nu vor mai fi suficiente pentru a impulsiona creșterea economiei și convergența cu nivelul de trai din restul Europei.

Avem nevoie de oameni bine pregătiți profesional, capabili să se adapteze rapid unei piețe a muncii foarte dinamice.

Această pregătire este în mare parte generată de calitatea sistemului educațional.

Iar, din păcate, tocmai în acest domeniu România a rămas în urmă și se confruntă cu multe probleme care s-au cronicizat.

Rata mare de părăsire timpurie a școlii, care depășește 16%, este departe de ținta de 11% asumată de România pentru anul 2020. Nivelul ridicat de analfabetism funcțional, participarea scăzută la învățământul superior – care ne plasează, din nefericire, pe ultimul loc din Uniunea Europeană – sau slaba calitate a educației profesionale sunt doar câteva exemple care arată situația gravă din educație.

Multe dintre modificările legislative recente nu au făcut altceva decât să bulverseze sistemul românesc de învățământ.

De aceea, când am lansat proiectul «România Educată», am pornit de la ideea că este esențial să consultăm cât mai mulți actori din domeniu, pentru a integra într-un concept unitar inițiativele acestora.

Miniștrii pe care PSD i-a perindat la Ministerul Educației nu au rezistat însă tentației păguboase de a face politici educaționale după ureche, cu mici modificări haotice aduse cel puțin lunar actualului sistem.

Doamnelor și domnilor,

Pentru a putea construi un sistem de educație performant avem nevoie de informații de bază, care de multe ori ne lipsesc.

Deși au existat studii făcute asupra absolvenților, nu avem un sistem național permanent care să cartografieze relația dintre educație și piața muncii. Un sistem care să ne indice nevoile actuale, să le anticipeze pe cele viitoare și care să ne arate care filiere educaționale au cea mai mare rată de integrare a absolvenților în economie.

Nevoile actuale ale pieței forței de muncă nu pot să reprezinte singurul criteriu pe baza căruia conturăm viziunea despre educație, pentru că am risca să intrăm într-o stagnare perpetuă.

Crescând nivelul general de participare la educație, dezvoltând un sistem de cartografiere sistematică a nevoilor pieței muncii, transformând educația profesională, punem bazele unei economii cu adevărat dezvoltate.

România trebuie să aibă suficienți tineri bine educați nu doar pentru a satisface nevoile de acum, ci pentru că o populație educată poate răspunde mult mai ușor unor modificări în structura economiei, modificări care vor surveni.

Studiile internaționale ne arată faptul că, în viitor, competențele căutate de către angajatori la absolvenți nu sunt neapărat cele care provin din supra-specializare, ci mai ales cele care țin de creativitate, inovare, capacitatea de sinteză și luarea deciziilor și chiar inteligență emoțională.

Cei care vor câștiga lupta cu procesele de digitalizare și robotizare sunt cei care își dezvoltă competențe la nivel înalt, știind de la bun început că formarea inițială este doar primul pas, nu o garanție pentru succes.

Și vedem lesne viteza cu care se produc astăzi schimbările în economie. În Europa, din ce în ce mai multe companii se plâng de lipsa forței de muncă în state în care există totuși multe persoane neangajate.

În condițiile în care un om obișnuit lucrează 40 de ani după finalizarea studiilor, avem o reală nevoie de programe și mecanisme de învățare pe tot parcursul vieții.

Astfel de programe trebuie să fie derulate în parteneriat cu sectorul privat și să contribuie la îndepărtarea stigmatului asociat în unele cazuri muncitorilor recalificați. Mai mult, ele trebuie să țină cont de provocările globale emergente, precum schimbările climatice.

Europa dorește să se convertească într-un lider în construcția economiei verzi, iar aceste ambiții trebuie să se reflecte în programele noastre de formare și de recalificare.

Doamnelor și domnilor,

În jurul nostru lumea evoluează cu o viteză uluitoare. Noi ramuri ale economiei apar la fiecare câțiva ani, iar tinerii sunt primii care au șansa naturală de a beneficia de aceste schimbări fără precedent.

Proiecte de miliarde sunt finanțate în domeniul inteligenței artificiale, cartografierii creierului uman, tratării maladiilor ultimului secol sau prevenirii schimbărilor climatice.

Cercetarea și inovarea sunt esențiale într-o țară cu atât potențial creator în rândul tinerilor cum este România. Problema este ce facem noi în această lume plină de oportunități.

În ultimii trei ani, România a fost ținută în loc de o guvernare preocupată doar să rezolve problemele penale ale liderilor, un timp extrem de important furat dezvoltării noastre.

Nu acesta este drumul României educate, nu aceasta este direcția pe care oamenii au ales-o pentru țara lor pe 26 mai, prin votul dat la referendum.

În orice caz, trebuie să ne fie clar un lucru: fără o abordare strategică asupra relației dintre educație și economie nu putem să prosperăm într-o epocă dinamică, axată pe inovare.

Avem un număr mare de cetățeni talentați și întreprinzători, dar trebuie să le oferim instrumentele pentru a-și atinge obiectivele de dezvoltare personală și profesională.

În același timp, trebuie să avem în vedere atât nevoile pe termen scurt ale economiei, cât mai ales faptul că formăm tineri care vor rămâne pe piața muncii probabil cam până în anul 2060.

Închei nu înainte de a vă felicita din nou pentru proiect și a ura succes tuturor tinerilor români care studiază peste granițe, cu speranța că îi vom revedea pe cât mai mulți activi și implicați în economia și societatea noastră, de aici, din România.

Așteptăm cu nerăbdare să vedem rezultatele concrete ale acestui demers și vă invit să participați în continuare, să consolidăm rezultatele proiectului «România Educată». Iar, în sesiunea de astăzi, recunosc că aștept cu nerăbdare partea de întrebări, cu speranța că mica mea introducere v-a făcut curioși.

Mulțumesc!”

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.