Recent, Ford România a anunţat că va concedia aproape 700 de angajaţi de la uzina din Craiova, adică 20 la sută din totalul personalului care numără 3.200 de angajaţi ai uzinei.

Numai că celebrul constructor american de automobile nu şi-a respectat angajamentele luate prin contractul de vânzare-cumpărare a uzinei din Craiova, semnat în 2007, afacere lăudată la vremea respectivă atât de Călin Popescu-Tăriceanu, primul ministru de atunci, cât şi de preşedintele Traian Băsescu.

Cel puţin aceasta este concluzia unui raport special întocmit de experţii Curţii de Conturi a României în urma unui control făcut la Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), una dintre cele mai ineficiente entităţi strategice din România.

Acum, americanii de la Ford dau vina pe “piaţa auto din Europa, care rămâne la un nivel scăzut”, uitând să spună opiniei publice că nu şi-au respectat clauzele contractuale, chiar cu concursul  AAAS, cea care, în loc să  “administreze” interesele statului român, adică ale cetăţenilor, se pare că le-a cam trădat!

 

Astfel, auditorii Curţii de Conturi au constatat nerespectarea, de către cumpărător, a unor clauze contractuale precum şi deficienţe, în activitatea instituţiei publice cu atribuţii în domeniul privatizării, cu privire la urmărirea respectării de către cumpărător a clauzelor din contractul de privatizare.

Concret, spun experţii Curţii, în cazul contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni nr. 61/2007, privind privatizarea SC Automobile Craiova SA, s-a constatat nerealizarea gradului de integrare a producţiei asumat de cumpărător prin contractul de privatizare. La clauza “Gradul de Integrare a Producţiei”, din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni nr. 61/2007 privind privatizarea SC Automobile Craiova SA, s-a prevăzut că cumpărătorul va depune toate diligenţele pentru a atinge un grad de integrare a producţiei de minim 60 la sută până la sfârşitul celui de-al patrulea an de la Data Finalizării.

Conform contractului, Gradul de Integrare a Producţiei înseamnă reprezentarea procentuală a numărului de piese fabricate în România faţă de numărul total de piese dintr-un vehicul fabricat de societatea în cauză.

Data finalizării a fost stabilită iniţial 19 martie 2008, iar prin actul adiţional încheiat în anul 2012 a fost modificată la 31.12.2012.

S-a constatat că, cumpărătorul a informat AAAS, în ianuarie 2013, despre faptul că nu a atins gradul de integrare a producţiei de minim 60 la sută, până la sfârşitul celui de-al patrulea an de la Data Finalizării, realizând un grad de integrare a producţiei de 44 la sută.

De menţionat că în contractul de privatizare nu au fost prevăzute sancţiuni în sarcina cumpărătorului pentru nerealizarea acestei obligaţii.

 

Ford a produs doar jumătate din numărul de autoturisme promise şi nu au plătit penalităţile

 

S-a mai constatat şi nerealizarea nivelului producţiei de automobile asumat de cumpărător prin contractul de privatizare.

Din derularea contractului s-a constatat:

@ nerealizarea volumului de producţie de 60.000 automobile până la data de 31.12.2012, prevăzut prin actul adiţional nr. 1/2012, realizându-se doar un număr de 30.217 de automobile;

@ neplata, de cumpărător, a penalităţilor în sumă de 14.250.000 euro, reprezentând 25 la sută din preţul de cumpărare, datorate pentru nerealizarea nivelului de producţie stabilit prin Actul adiţional nr. 1/2012. În acest context, experţii au constatat şi nefinalizarea, de către părţi, a punerii în practică a mecanismului de compensare a pretenţiilor reciproce, ce presupune încheierea unui contract de cont escrow cu The Royal Bank of Scotland plc. Edinburgh, Sucursala România, pentru transferarea în contul escrow a diferenţei dintre suma de 14.250 mii euro, reprezentând Daune/Penalităţi datorate AAAS, de către SC Ford România SA, pentru nerealizarea nivelului producţiei de automobile, şi suma determinată de experţi indepenedenţi prin Raportul iniţial, sumă ce reprezintă venit al statului, conform OUG nr. 90/2013.

Mai mult, auditorii acuză şi nesupunerea spre aprobare, prin lege, a modificărilor intervenite prin act adiţional la Contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni nr. 61/2007 privind privatizarea SC Automobile Craiova SA, contract aprobat prin Legea nr. 36/2008 privind unele măsuri pentru privatizarea SC Automobile Craiova SA.

 

de Mihai Dănilă

 

 

 

 

loading...

1 COMENTARIU

  1. Toate aceste aspecte nu sunt cunoscute oamenilor obisnuiti, cu toate ca ei sunt cei care își pun cele mai multe speranțe in astfel de contracte, spera ca vor avea locuri de munca, vor câștiga bani cât sa poată duce o viața normala. Personal nu ma surprinde, poate in viitorul apropiat sa ne focusam si pe aceste companii, cu siguranță vom descoperii si multe altele. Un exemplu asupra căruia ar trebui sa ne directionam atenția este Telekom România SA….stau linistiti acum cu rezultatul alegerilor numai ca nu cred ca vor fi pt mult timp, nu toți nemtii sunt așa cum par. Sa citim numai despre realitate…..

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.