Home Actualitate Avocatii familiei Basescu si ai doamnei Udrea, ai Gazprom, ai Rosia Montana Gold Corporation si ai privatizarii Postei Romane: „Constructia autostrazilor nu se justifica”

Avocatii familiei Basescu si ai doamnei Udrea, ai Gazprom, ai Rosia Montana Gold Corporation si ai privatizarii Postei Romane: „Constructia autostrazilor nu se justifica”

by Ioana Popescu

Atunci cand aparatorii familiei Basescu au introdus contractul dintre notarul Ioana Basescu si casa de avocatura Tuca Zbarcea si asociatii in discutia despre bani, rusi si gaze, n-au ajutat-o pe sora Ebei. Deloc. In schimb, au impins firma de avocati in zona interesului public. Public si, dupa cum vom vedea, legitim.

La nivel personal, undeva aproape de sufletul presedintelui, Tuca Zbarcea si – nu in ultimul rand – asociatii au obtinut o serie de victorii majore. Mai presus de orice, distinsii avocati s-au caznit sa rastalmaceasca limba romana, astfel incat vorbele sefului statului sa capate noi intelesuri, ceva mai pertinente. Asadar, cand presedintelui Basescu i-a scapat porumbelul (sau, mai contextual, cioara) cu iz rasist „tiganca imputita”, avocatii l-au reprezentat in fata instantei. Ca si pe Ioana Basescu, atunci cand aceasta a decis ca gura aurita a lui Bodo (iata, solistul de la Proconsul prevestea ca „De la rusi vine…”) trebuie sa cante – vorba socrului mic – la alta masa. Oarecum firesc, doamna ex-ministru Udrea s-a numarat la randu-i in portofoliul de clienti ai Tuca Zbarcea si asociatii.

***

Pe domnul ministru Nica il leaga multe de Posta Romana. Sigur, cu precadere amintiri frumoase, nu plangeri penale promise-n campanie, atunci cand se reclama la fiecare colt electoral „jaful fara precent al fostei guvernari”. De fapt, sub acest aspect – in ceea ce priveste sesizarile, adica – la DNA n-a ajuns decat un singur document dinspre Ministerul Comunicatiilor. Ceva privind executia bugetara din 2009. Iata, deci, o lupta anticoruptie cu adevarat concisa. Dar sa nu traim in trecut, pare sa ne sugereze Ministerul, cu atat mai mult cu cat viitorul se prezinta interesant. Sau se prezenta in 2012, atunci cand privatizarea Postei Romane era doar o chestiune de timp – scurt timp, pardon – si know-how. Consultanta. Timp era destul, macar pana la alegeri, iar pentru consultanta a fost racolata/contractata o firma de avocati. Previzibil, Tuca Zbarcea si aociatii (TZA). Impreuna cu multinationala KPMG, avocatii au format un consortiu declarat castigator dupa negocierile din zilele de foc 24-27 septembrie 2012.

Totusi, pentru ca Posta n-a fost privatizata conform caledarului stabilit, sau oricarui alt calendar, un an mai tarziu ministrul a explicat situatia: „Datoriile fiscale la bugetul de stat nu le-a stabilit consultantul (Tuca Zbarcea & co. – n.r.), le-a stabilit ANAF-ul, care au ajuns la 242 milioane de lei. Posta are datorii totale de 690 milioane de lei, care sunt toate istorice.” Atat de istorice incat nici Vasile Parvan nu le-ar fi descoperit in timp util privatizarii. Ce pretentii s-avem de la Tuca? Sau Zbarcea? Sau, ma rog, asociatii?

***

Cu legea-n mana, avocatii cred in egalitate: reprezinta interesele Gazprom (prin subsidiara Nis) in Romania, dar nu se feresc nici de Rosia Montana Gold Corporation pentru ca, nu-i asa?, resursele-s resurse… Si, in timp ce netezesc poteca legala a proiectului de la Rosia Montana, amenintand – foarte voalat – statul cu posibile procese (vezi emisiunea ZF Live din 27 iunie 2013), aceiasi avocati ridica neputinciosi din umeri cand contractul pentru autostrada Comarnic-Brasov e denuntat unilateral de contractant. Fara plata vreunei penalitati.

Pentru o casa de avocatura convinsa ca – ne-o spune partenerul Cornel Popa – „proiectele de autostrada din Romania nu sunt viabile economic, atat ca urmare a traficului scazut inregistrat cat si a indisponibilitatii soferilor de a plati pentru a merge pe autostrada”, TZA are o relatie surprinzator de apropiata de CNADNR.

De altfel, relatia CNADNR – TZA a fost consfintita inca din 2008, prin semnarea celebrului contract in valoare de 4 milioane de euro pentru serviciile de consultanta juridica necesare construrii Autostrazii de Centura a Bucurestiului. Doar un an mai tarziu, printr-un act aditional, CNADNR a mai platit 400.000 euro pentru pretioasele sfaturi juridice impuse de noul proiect al Autostrazii Bucuresti – Brasov, mai precis, tronsonul Ploiesti – Brasov.

***

Coleg de generatie si de facultate cu Victor Ponta, Dan Sova, Tiberiu Nitu, Robert Cazanciuc si Remus Borza, fostul presedinte AVAS, Gabriel Zbarcea, conduce poate cea mai importanta societate de avocati din Romania. Financiar, cifrele il pozitioneaza constant pe primele locuri ale clasamentului. Cu peste 20 de milioane de euro incasate anual, portofoliul de clienti poate fi mai important decat orice. TZA, insa, inlatura suspiciunile: doar 3-4% din venituri sunt obtinute in urma contractelor cu statul. Restul, mediul privat. Care mediu privat? Ne spune tot managing partener-ul Zbarcea: Petrom, Gazprom, Rosia Montana Gold Corporation.

You may also like

1 comment

Catalin Popa 21 ianuarie 2014 - 10:30

Ar fi cazul sa plateasca statul despagubiri unui investitor care a investit jumatate de miliard in Rosia Montana si l-a dus cu zaharelul peste 17 ani!!!!!!
A fost nesimtit statul??? A fost! Atunci sa plateasca!
Ar fi extraordinar sa-i despagubeasca pe canadieni si sa si fie obligat statul sa le dea vizele…da’ de se invata minte odata pentru totdeauna ca nu e bine sa-ti bati joc de investitori!

Reply

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai recente

Actualitate

Economie

Stiinta

@2023 – Expres Magazin. Toate drepturile, rezervate.