Home Economie Autostrada Sibiu-Piteşti aşteaptă confirmarea politică. Figurează ca prioritate în hărțile Uniunii Europene, dar nu și în ale lui Dan Șova

Autostrada Sibiu-Piteşti aşteaptă confirmarea politică. Figurează ca prioritate în hărțile Uniunii Europene, dar nu și în ale lui Dan Șova

by Ioana Popescu

Pe site-ul Comisiei Europene a fost publicat în luna octombrie un comunicat de presă de lansare a noii strategii în domeniul infrastructurii transporturilor pentru exerciţiul financiar 2014-2020.

În hărţile Uniunii Europene traseul actualei autostrăzi, Sibiu-Piteşti figurează ca prioritate, în timp ce traseul pentru calea ferată include traseul Sibiu-Braşov.

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova a anunţat totuşi, oficial, că intenţionează să schimbe traseul uneia dintre autostrăzile considerate de Uniunea Europeană drept proiect prioritar, şi anume Sibiu – Piteşti. Această declaraţie nu poate fi tratată decât la nivel de intenţie, deoarece Coridorul Rin – Dunăre, unul dintre cele două care traversează România este o prioritate a sistemului de transport din Uniunea Europeană şi prevede ca prin Braşov să treacă doar calea ferată. Declaraţiile deputatului PNL Cristian Buican, care îl acuză pe Dan Şova că a schimbat traseul autostrăzii Nădlac-Sibiu-Bucureşti nu au încă acoperire în realitate, deoarece aceste trasee nu se pot schimba peste noapte, la dorinţa unui ministru. Rămâne de ştiut, însă, dacă oficialii europeni vor fi de acord cu planurile lui Şova, sau dacă vor fi măcar informaţi despre acestea.

Cristian Buican îl atacă dur pe Dan Şova

După ce, acum mai bine de o lună, deputatul Cristian Buican a cerut urgentarea finalizării proiectului european pentru autostrada Sibiu-Piteşti, în vederea finanţării acestei autostrăzi cu fonduri europene, începând cu exerciţiul bugetar următor al Uniunii Europene, lipsa de reacţie a autorităţilor din ministerul condus de Şova şi includerea unui alt culoar de transport, Arad – Braşov – Bucureşti – Constanţa, l-au supărat foarte tare pe Buican. Parlamentarul i-a adresat ministrului Dan Şova două interpelări referitor la finanţarea culoarului IV Pan-European şi, în special, a tronsonului Sibiu–Piteşti, iar răspunsul ministrului delegat pentru Investiţii Străine şi Proiecte de Infrastructură a fost că acest culoar va fi finanţat din fonduri structurale. În condiţiile în care ministrul Dan Şova nu avea cum să nu deţină informaţia referitoare la modificările apărute în definirea priorităţilor de transport ale României, transmise Comisiei Europene, deputatul liberal l-a acuzat public de rea-voinţă şi minciună, cerându-i demisia din Guvern.

Buican a acuzat dur reprezentanţii PSD, aflaţi la conducerea Guvernului, dar şi pe cei de la nivel local, în cazul în care nu reacţionează în cazul unei asemenea lovituri, dată judeţului Vâlcea. „Dacă ar avea un dram de onoare, ar trebui să îşi dea demisia şi parlamentarii PSD, în frunte cu domnul doctor inginer Ion Cîlea. PSD şi-a asumat construcţia de autostrăzi din România, dar şi de această dată au lucrat împotriva intereselor judeţului Vâlcea. Eu cred că vor să distrugă judeţul, pentru a-l transforma într-unul de asistaţi sociali”. Cristian Buican a reiterat greşelile decidenţilor viitorului judeţului Vâlcea din cadrul PSD şi a cerut demisia acestora sau asumarea greşelilor făcute şi pentru distrugerea judeţului. „Bani pentru Transalpina nu doresc să dea, la Oltchim nu doresc să se implice, nu finanţează terminarea pârtiei de la Obârşia Lotrului, iar acum au negociat cu Uniunea Europeană pentru modificarea traseului autostrăzii, iar toate aceste „realizări” poartă sigla PSD. Ei au premier, au ministru la dezvoltare, au ministru la construcţia de autostrăzi, ei preşedinte de Consiliu Judeţean. Să îşi dea demisia toţi, sau să îşi asume distrugerea judeţului”, susţine Cristian Buican.

Vlădoiu: „Este o idee a domnului Şova, dar nu este nimic stabilit oficial”

Deputatul USL Aurel Vlădoiu consideră că mai există şanse pentru convingerea Guvernului în privinţa includerii autostrăzii Sibiu-Piteşti printre proiectele europene de transport: „Dacă semnăm toţi parlamentarii de Vâlcea, Gorj, Sibiu, Piteşti şi Dâmboviţa, sper că-l convingem. Nu sunt banii dumnealui, sunt ai Uniunii Europene, pe când banii pentru Sibiu-Braşov sunt banii României. Sunt alte interese, dar sperăm că-l convingem”. Social-democratul Aurel Vlădoiu susţine că ministrul Dan Şova vrea să convingă Uniunea Europeană că proiectul autostrăzii Sibiu-Piteşti este prea scump, comparativ cu cel al autostrăzii Sibiu-Braşov. „Este ideea domnului Şova, care vrea să convingă Comisia Europeană de costurile foarte mari ale culoarului IV Sibiu-Piteşti, de 3,2 miliarde de euro, pe când costurile autostrăzii Sibiu-Braşov sunt de numai 800 de milioane de euro. Este gândirea domnului Şova, dar proiectul nu este aprobat”, afirmă Aurel Vlădoiu. Acesta crede că poziţia lui Cristian Buican este o încercare a acestuia de a ieşi în evidenţă, în perspectiva alegerilor din 2016. „Nu a fost ideea lui Cristian Buican, a preluat-o de la mine. Acesta cere demisia pentru că nu este cunoscut în judeţ şi prin ceea ce vrea să facă, vrea să devină cunoscut în 2016”.

Romeo Rădulescu: „La mijloc este o escrocherie”

Deputatul din partea PDL Romeo Rădulescu nu înţelege lipsa iniţiativei comune a parlamentarilor puterii din Vâlcea la Bucureşti pentru includerea autostrăzii Sibiu-Piteşti în rândul priorităţilor de accesare a finanţării europene pe transporturi, în exerciţiul financiar 2014-2020. „Ceea ce nu înţeleg este de ce toţi cei 11 parlamentari ai USL nu reuşesc să deschidă uşa la premierul României şi să rezolve problema autostrăzii de la Vâlcea. Ei tot visează că schimbă culoare, că schimbă una, alta, dar eu consider că este mai simplu să faci autostrada pe această zonă, unde dezvolţi una dintre cele mai importante zone ale României”, declară Romeo Rădulescu. Deputatul PDL consideră că, la mijloc în privinţa acestei schimbări de strategie în domeniul transporturilor rutiere se află interese dubioase. „La mijloc este o escrocherie. Ei vor să facă autostrada Piteşti – Craiova – Lugoj în sistem de concesiune, şi la fel Sibiu – Comarnic – Braşov, iar acestea vor fi cu plată. Autostrada Piteşti – Sibiu trebuie făcută fără plată. De ce să o facă fără plată, când îşi rezolvă nişte probleme importante, făcând autostrăzi cu plată?”, se întreabă retoric Romeo Rădulescu.

Impact Real

You may also like

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai recente

Actualitate

Economie

Stiinta

@2023 – Expres Magazin. Toate drepturile, rezervate.